Lp.
|
Rodzaj wydatku
|
Limit odliczeń
|
Uwagi
|
1.
|
Remont i modernizacja:
|
19% poniesionych wydatków, jednak nie więcej niż:
|
Ulga remontowa jest ulgą trzyletnią obejmującą lata 2003-2005.
Szczegółowy wykaz objętych ulgą wydatków na remont i modernizację budynku
mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki
Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996 r. (Dz. U. nr 156, poz. 788).
Powyższe wydatki ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie
przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia
od tego podatku lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony
fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej
- na podstawie dowodu tej wpłaty.
Odliczenie może być dokonane, jeżeli suma wydatków poniesionych
przez podatnika od początku okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3%
kwoty bazowej, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu, czyli 567
zł (189.000 zł x 0,3%).
Wymienione limity odliczeń dotyczą obojga małżonków.
|
a) |
budynku mieszkalnego
zajmowanego na podstawie
tytułu prawnego oraz wpłaty
na wyodrębniony fundusz
remontowy spółdzielni
mieszkaniowej lub wspólnoty
mieszkaniowej, utworzonych
na podstawie odrębnych przepisów,
|
|
- |
3% kwoty bazowej
stanowiącej podstawę
obliczenia tzw. dużej
ulgi mieszkaniowej
obowiązującej
w pierwszym
roku każdego okresu
trzyletniego:
5.670 zł,
tj. 189.000 zł x 3%
|
|
b) |
lokalu mieszkalnego
zajmowanego na podstawie
tytułu prawnego.
|
|
- |
2,5% kwoty bazowej,
o której mowa wyżej -
4.725 zł
|
Uwaga: w razie zbiegu uprawnień do ww. odliczeń łączna ich kwota
nie może przekroczyć
5.670 zł.
|
Zwiększenie limitu odliczeń w związku z wydatkami na remont lub modernizację
instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych.
|
- |
0,5% kwoty bazowej,
o której mowa wyżej -
945 zł
|
|
2.
|
Kwoty wpłaconych oszczędności na kontynuację systematycznego
gromadzenia oszczędności wyłącznie na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym
i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych
w odrębnych przepisach. |
30% poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż 6% kwoty
stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i wskaźnika
przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego,
ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych
książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy:
w 2005 r. - 11.340 zł,
tj. (70 m2 x 2.700 zł) x 6% |
W przypadku jednoczesnego korzystania w trakcie obowiązywania
ustawy z systematycznego gromadzenia oszczędności oraz innych odliczeń
z tytułu tzw. dużej ulgi budowlanej, łączne odliczenia nie mogą przekroczyć
19% kwoty stanowiącej podstawę określania limitu odliczeń od podatku.
Wysokość wydatków ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających
ich poniesienie,
np. umowy zawartej pomiędzy bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową a
podatnikiem, czy bankowych dowodów wpłat.
Odliczenie przysługuje łącznie obojgu małżonkom. |
|
|
Uwaga: podatnicy korzystający z ulgi z tytułu oszczędzania
w kasie mieszkaniowej po 31 grudnia 2001 r., zachowują prawo do ulgi, do
upływu określonego przed dniem 1 stycznia 2002 r. terminu systematycznego
gromadzenia oszczędności, wynikającego z zawartej umowy o kredyt kontraktowy. |
|
3.
|
Wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej
na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego. |
Kwota dokonanej wpłaty, jednak nie więcej niż kwota stanowiąca
1% podatku należnego, wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego
dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym.
W zeznaniu za 2005 r. - odliczeniu podlegają wpłaty dokonane
od dnia 1.05.2005 r. do dnia 31.12.2005 r. oraz od dnia 1.01.2006 r. do
dnia złożenia zeznania za rok 2005, nie później jednak niż do upływu terminu
określonego dla złożenia tego zeznania za 2005 r. |
Wpłata musi być dokonana na rzecz organizacji pożytku publicznego
działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.
Odliczeniu nie podlegają wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego
prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów
przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego,
winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych
o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych
albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.
Wpłata musi być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy
organizacji pożytku publicznego, z którego w szczególności wynika: imię
i nazwisko oraz adres wpłacającego, kwota dokonanej wpłaty, nazwa
organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata.
Odliczenie stosuje się pod warunkiem, że wpłata nie została odliczona
od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy (tzn. jako darowizna)
oraz od przychodu lub podatku na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku
dochodowym.
Kwotę zmniejszenia zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy w dół.
W przypadku zwrotu dokonanej wpłaty organizacja pożytku publicznego
jest obowiązana przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi
kwocie wpłaty, w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu. |
* * *
Wydatki na remont i modernizację
Za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego
lub lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 27a ust. 3 pkt 2 i ust.
4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r.) uważa się wydatki poniesione na:
1) zakup materiałów i urządzeń,
2) zakup usług obejmujących:
a) wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
b) transport materiałów i urządzeń,
c) wykonawstwo robót,
3) najem sprzętu budowlanego,
4) opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych
przepisów,
w związku z robotami.
Wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku
mieszkalnego
1. Remont lub modernizacja przyłączy, elementów przyłączy
budynku lub wykonanie nowych przyłączy, obejmujące:
1) przyłącza wodociągowe, hydrofornie,
2) przyłącza kanalizacyjne, bezodpływowe zbiorniki ścieków,
urządzenia do oczyszczania ścieków,
3) przyłącza sieci cieplnej, węzły cieplne, kotłownie,
4) przyłącza do linii elektrycznej.
2. Wykonanie nowego przyłącza do sieci gazowej.
3. Remont i modernizacja fundamentów, łącznie z izolacjami,
obejmujące:
1) wzmocnienie fundamentów lub ich zabezpieczenie,
2) izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, cieplne,
3) osuszanie fundamentów.
4. Remont lub modernizacja elementów konstrukcyjnych budynku
lub ich części, dotyczące:
1) konstrukcji stropów,
2) konstrukcji ścian nośnych i zewnętrznych,
3) konstrukcji i pokrycia dachu,
4) docieplenia stropów i stropodachów,
5) kanałów spalinowych i wentylacyjnych,
6) pozostałych elementów konstrukcyjnych budynku, jak
np. słupów, podciągów, schodów, zadaszeń, balkonów, loggi, izolacji przeciwwodnych,
dźwiękochłonnych.
5. Remont lub modernizacja elewacji budynku, obejmujące:
1) tynki i okładziny zewnętrzne,
2) malowanie elewacji,
3) docieplenie ścian budynku,
4) obróbki blacharskie i elementy odwodnienia budynku.
6. Wbudowanie nowych, wymiana lub remont okien oraz drzwi
zewnętrznych.
7. Przebudowa układu funkcjonalnego budynku, obejmująca:
1) sanitariaty i kuchnie,
2) dźwigi osobowe,
3) wjazdy, podjazdy, zabezpieczenia i wykonanie innych
elementów związanych z udostępnieniem i przystosowaniem obiektu oraz pomieszczeń
ogólnodostępnych budynku dla osób niepełnosprawnych.
8. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji
budynku, obejmujące rozprowadzanie po budynku instalacji oraz montaż trwale
umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
1) instalacji sanitarnych,
2) instalacji elektrycznych, odgromowych i uziemienia,
3) instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
4) instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
5) przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.
9. Wykonanie nowych instalacji gazowych.
10. Remont części wspólnej budynku (ciągów komunikacyjnych,
piwnic, strychów, zsypów, magazynów, pralni, suszarni).
Wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu
mieszkalnego
1. Remont, modernizacja lub wykonanie nowych elementów
w lokalu mieszkalnym:
1) ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin
wewnętrznych,
2) podłóg i posadzek,
3) okien, świetlików i drzwi,
4) powłok malarskich i tapet,
5) elementów kowalsko-ślusarskich,
6) izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych
i cieplnych,
7) pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych
szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).
2. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji
w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz
montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
1) instalacji sanitarnych,
2) instalacji elektrycznych,
3) instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
4) instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
5) instalacji i urządzeń grzewczych,
6) przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.
Wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji w zakresie
instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych
I. Wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku
mieszkalnego w zakresie instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych
lub urządzeń gazowych:
1) wymiana lub remont części wspólnej instalacji
gazowej (przyłącza, poziomy i piony),
2) przemieszczenie głównego kurka gazowego na zewnątrz
budynku,
3) zastąpienie miejscowych instalacji ciepłej wody - z
zastosowaniem gazowych grzejników ciepłej wody - instalacją centralnej
ciepłej wody,
4) zainstalowanie urządzeń lub systemów służących poprawie
bezpieczeństwa użytkowników gazu,
5) wyposażenie instalacji w gazomierze indywidualne,
6) wykonanie instalacji gazu płynnego.
II. Wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu
mieszkalnego w zakresie instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych
lub urządzeń gazowych:
1) remont i wymiana urządzeń gazowych,
2) remont i wymiana instalacji gazowej służącej do rozprowadzania
gazu do urządzeń,
3) zainstalowanie, naprawa i wymiana urządzeń eksplozymetrycznych
oraz czujników tlenku węgla,
4) zainstalowanie gazomierza.
Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej
i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków
na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. nr 156, poz. 788).