!
-
dział oznaczony wykrzyknikiem zawiera materiał zaktualizowany w ostatnich 14 dniach
|
Jednostkowe stawki opłat za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych
Drukuj
Drukuj
Pokaż
okres obowiązywania: od 1.01.2009 do 31.12.2009 - archiwum zobacz wersje czasowe ›››
Jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania
paliw w silnikach spalinowych 1)
Lp.
|
Rodzaj silnika spalinowego
|
Jednostkowa stawka w zł za gazy
i pyły wprowadzone do powietrza z jednostki spalonego paliwa 2)
|
|
|
benzyny silnikowej 3)
BS
|
gazu płynnego propan-butan LPG
|
sprężo- nego gazu ziemnego CNG4)
(silniki fab- rycznie przysto- sowane do zasilania gazem)
|
sprężo- nego gazu ziemnego
CNG4) (silniki przebu- dowane)
|
oleju napędo- wego ON
|
biodiesla5) BD
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1
|
Silniki w samochodach osobowych
zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia 31.12.1992 r.
|
63,56
|
40,76
|
- 6)
|
- 6)
|
17,34
|
14,16
|
2
|
Silniki w samochodach osobowych
zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.01.1993 r. - 31.12.1996 r.
lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie
wymagań EURO 17)
|
24,13
|
35,13
|
- 6)
|
- 6)
|
10,06
|
8,99
|
3
|
Silniki w samochodach osobowych
zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.01.1997 r. - 31.12.2000 r.
lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie
wymagań EURO 27)
|
16,14
|
23,09
|
- 6)
|
- 6)
|
10,06
|
8,99
|
4
|
Silniki w samochodach osobowych
zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.01.2001 r. - 31.12.2005 r.
lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie
wymagań EURO 37)
|
10,52
|
14,95
|
9,42
|
11,15
|
7,75
|
6,90
|
5
|
Silniki w samochodach osobowych
zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31.12.2005 r. lub z dokumentem
potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 47)
|
5,47
|
7,51
|
4,77
|
5,65
|
4,43
|
3,68
|
6
|
Silniki w samochodach osobowych
z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 57)
|
4,83
|
6,79
|
4,14
|
4,80
|
3,14
|
2,53
|
7
|
Silniki w samochodach o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe zarejestrowanych po raz pierwszy
do dnia 30.09.1993 r.
|
58,96
|
39,11
|
- 6)
|
- 6)
|
20,52
|
17,40
|
8
|
Silniki w samochodach o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe zarejestrowanych po raz pierwszy
w okresie 01.10.1993 r. - 30.06.1997 r. lub z dokumentem potwierdzającym
spełnienie wymagań EURO 17)
|
31,15
|
34,63
|
- 6)
|
- 6)
|
12,59
|
11,36
|
9
|
Silniki w samochodach o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe zarejestrowanych po raz pierwszy
w okresie 01.07.1997 r. - 30.06.2001 r. lub z dokumentem potwierdzającym
spełnienie wymagań EURO 27)
|
18,61
|
20,43
|
- 6)
|
- 6)
|
12,59
|
11,36
|
10
|
Silniki w samochodach o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe zarejestrowanych po raz pierwszy
w okresie 30.07.2001 r. - 30.06.2006 r. lub z dokumentem potwierdzającym
spełnienie wymagań EURO 37)
|
12,03
|
13,25
|
10,48
|
12,40
|
9,50
|
8,62
|
11
|
Silniki w samochodach o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe zarejestrowanych po raz pierwszy
po dniu 30.06.2006 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań
EURO 47)
|
6,31
|
6,80
|
5,34
|
6,33
|
5,44
|
4,64
|
12
|
Silniki w samochodach o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe z dokumentem potwierdzającym
spełnienie wymagań EURO 57)
|
5,87
|
6,17
|
4,90
|
5,75
|
3,71
|
3,11
|
13
|
Silniki w pojazdach samochodowych
o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg, z wyjątkiem autobusów,
zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia 30.09.1993 r.
|
79,69
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
41,40
|
38,28
|
14
|
Silniki w autobusach o dopuszczalnej
masie całkowitej powyżej 3,5 Mg zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia
30.09.1993 r.
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
48,04
|
43,46
|
15
|
Silniki w pojazdach samochodowych
o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg zarejestrowanych po raz
pierwszy w okresie 01.10.1993 r. - 30.09.1996 r.
lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie
wymagań EURO 17)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
12,71
|
17,35
|
13,09
|
16
|
Silniki w pojazdach samochodowych
o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg zarejestrowanych po raz
pierwszy w okresie 01.10.1996 r. - 30.09.2001 r.
lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie
wymagań EURO 27)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
10,27
|
13,56
|
10,16
|
17
|
Silniki w pojazdach samochodowych
o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg zarejestrowanych po raz
pierwszy w okresie 01.10.2001 r. - 30.09.2006 r.
lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie
wymagań EURO 37)
|
- 6)
|
- 6)
|
5,96
|
8,46
|
9,93
|
7,10
|
18
|
Silniki w pojazdach samochodowych
o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg zarejestrowanych po raz
pierwszy w okresie 01.10.2006 r. - 30.09.2009 r.
lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie
wymagań EURO 47)
|
- 6)
|
- 6)
|
4,97
|
6,45
|
7,21
|
4,90
|
19
|
Silniki w pojazdach samochodowych
o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg z dokumentem potwierdzającym
spełnienie wymagań EURO 57)
|
- 6)
|
- 6)
|
3,65
|
4,25
|
5,01
|
3,35
|
20
|
Silniki w ciągnikach rolniczych
zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia 30.06.2001 r.
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
43,01
|
40,60
|
21
|
Silniki w ciągnikach rolniczych
zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.07.2001 r. - 31.12.2003 r.
lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu I8)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
34,20
|
31,13
|
22
|
Silniki w ciągnikach rolniczych
zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.01.2004 r. - 31.12.2007 r.
lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie
wymagań etapu II8)
|
-6)
|
-6)
|
-6)
|
-6)
|
23,31
|
21,50
|
23
|
Silniki w ciągnikach rolniczych
zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 01.01.2008 r. lub z dokumentem
potwierdzającym spełnienie wymagań etapu IIIA8)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
13,21
|
11,87
|
24
|
Silniki w pojazdach wolnobieżnych,
maszynach i urządzeniach wyprodukowanych do 1999 r.
|
224,00
|
37,52
|
- 6)
|
- 6)
|
43,47
|
40,31
|
25
|
Silniki w pojazdach wolnobieżnych,
maszynach i urządzeniach wyprodukowanych w latach 2000 - 2003 lub z dokumentem
potwierdzającym spełnienie wymagań etapu I8)
|
224,00
|
37,52
|
- 6)
|
- 6)
|
34,20
|
31,14
|
26
|
Silniki w pojazdach wolnobieżnych,
maszynach i urządzeniach wyprodukowanych w latach 2004 - 2008 lub z dokumentem
potwierdzającym spełnienie wymagań etapu II8)
|
165,00
|
37,52
|
- 6)
|
- 6)
|
23,33
|
21,50
|
27
|
Silniki w pojazdach wolnobieżnych,
maszynach i urządzeniach z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań
etapu IIIA8)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
13,23
|
11,87
|
28
|
Silniki w pojazdach szynowych wyprodukowanych do 2007 r.
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
40,48
|
37,50
|
29
|
Silniki w pojazdach szynowych wyprodukowanych
po 2007 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu IIIA8)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
15,12
|
14,85
|
30
|
Silniki w jednostkach pływających
żeglugi śródlądowej wyprodukowanych do 2007 r.
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
40,46
|
37,43
|
31
|
Silniki w jednostkach pływających
żeglugi śródlądowej wyprodukowanych po 2007 r. lub z dokumentem potwierdzającym
spełnienie wymagań etapu IIIA8)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
- 6)
|
18,32
|
16,72
|
32
|
Silniki w innych pojazdach samochodowych
o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg i w motorowerach
|
63,56
|
40,76
|
- 6)
|
- 6)
|
17,34
|
14,16
|
Objaśnienia:
1) Łączna stawka opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza obejmujące:
dwutlenek siarki, dwutlenek węgla, metan, ołów, podtlenek azotu, pyły i
sadzę, tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory alifatyczne i ich pochodne,
węglowodory pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne, wymienione w tabeli
A, obliczona według jednostkowych stawek w niej określonych.
2) Jednostka spalonego paliwa - 1 Mg.
3) Dotyczy także benzyn silnikowych z zawartością bioetanolu (BE) do 10%
masy. W przypadku stosowania benzyny o wyższej zawartości biokomponentów
lub biopaliw stanowiących samoistne paliwo, w silnikach fabrycznie przystosowanych
do zasilania biopaliwami, stawkę jednostkową oblicza się na podstawie wzoru:
stawka jednostkowa dla biopaliwa = stawka jednostkowa (BS) x [1 - 0,072 x (y - 10) /100],
w którym:
y - oznacza zawartość
biokomponentu w mieszaninie podawaną w% masy,
stawka jednostkowa (BS) - oznacza stawkę dla benzyny silnikowej w zł.
4) Dotyczy także biometanu.
5) Dotyczy estrów metylowych kwasów tłuszczowych. W przypadku stosowania mieszaniny
estrów z olejem napędowym stawkę jednostkową oblicza się na podstawie wzoru:
stawka jednostkowa dla mieszaniny = stawka jednostkowa (ON) - x x [stawka
jednostkowa (ON) - stawka jednostkowa (BD)]/100,
w którym:
x - oznacza procentową zawartość biodiesla w mieszaninie podawaną w% masy,
stawka jednostkowa (ON) - oznacza stawkę dla oleju napędowego w zł,
stawka jednostkowa (BD) - oznacza stawkę dla biodiesla w zł.
6) Dla pozycji oznaczonych "-" oraz dla przypadków nieuwzględnionych w tabeli
D, wysokość opłaty należy ustalić na zasadach ogólnych z wykorzystaniem
tabeli A. Oznacza to, że należy określić wielkość emisji poszczególnych
zanieczyszczeń emitowanych przez silnik pojazdu (dwutlenek siarki, dwutlenek
węgla, metan, ołów, podtlenek azotu, pyły i sadza, tlenek węgla, tlenki
azotu, węglowodory alifatyczne i ich pochodne, węglowodory pierścieniowe,
aromatyczne i ich pochodne) na podstawie własnych ustaleń podmiotu (w szczególności:
pomiarów, informacji producenta silnika lub innych danych technicznych
lub technologicznych). Później należy pomnożyć ilość każdego z zanieczyszczeń
przez odpowiednią stawkę jednostkową dla danego zanieczyszczenia określoną
w tabeli A, a następnie należy zsumować otrzymane wyniki, uzyskując kwotę
całej opłaty.
7) Dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 1, 2, 3, 4 lub 5 jest
wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpowiadający mu dokument wystawiony
przez producenta bądź upoważnionego przedstawiciela producenta, potwierdzający
homologację pojazdu czy też silnika pojazdu w zakresie emisji zanieczyszczeń
zawartych w spalinach, zgodnie z wymaganiami określonymi dla:
|
1) samochodów osobowych i samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5
Mg innych niż osobowe w serii 01 lub późniejszej poprawek do Regulaminu
83 EKG ONZ albo równoważnych dyrektywach Unii Europejskiej, o których mowa
w przepisach o homologacji pojazdów,
2) pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg
w serii 02 (poziom wymagań A) lub późniejszej poprawek do Regulaminu 49
EKG ONZ albo równoważnych dyrektywach Unii Europejskiej, o których mowa
w przepisach o homologacji pojazdów.
|
8) Dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu I, etapu II lub etapu
IIIA jest wyciąg ze świadectwa homologacji, kopia certyfikatu homologacji
typu silnika lub odpowiadający im dokument wystawiony przez producenta
bądź upoważnionego przedstawiciela producenta, potwierdzający homologację
silnika w zakresie emisji zanieczyszczeń zawartych w spalinach, zgodnie
z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i
Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie zasadniczych
wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń
gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. nr 220, poz. 2180),
rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2005 r. w
sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia
emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz.
U. nr 202, poz. 1681), Regulaminie 96 EKG ONZ lub dyrektywie 97/68/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady.
Podstawa prawna: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14.10.2008 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. z 2008 r. nr 196, poz. 1217)
Archiwum - wybierz inny okres obowiązywania
16.
2009-01-01 2009-12-31
Opłaty środowiskowe - pozostałe wskaźniki i stawki
Opłaty środowiskowe - pozostałe działy
|
|